Isteri Curang Guna Ilmu Hitam

Friday, September 11, 2009

Isteri curang & guna ilmu hitam

PEJAM CELIK PEJAM CELIK HAMPIR SETAHUN AKU BERPISAH DENGAN SALINA, wANITA yANG KUKAHwINI 10 TAHUN yANG LALU. APA yANG KU SESALI BILA JODOH KAMI TERPAKSA BERAKHIR DENGAN CARA BEGINI. CARA PERPISAHAN yANG MENERBITKAN RASA KECEwA, MARAH DAN TIDAK DI HARGAI. HINGGA KE HARI INI PERSOALAN DEMI PERSOALAN MENERJAH KE RUANG INGATAN. APA KURANGNyA AKU? DI MANA PULA LEBIHNyA DIA? MAAfKAN ABANG SALINA… KAU TERPAKSA KULEPASKAN WALAU HATI MASIH MENEBAL RASA CINTA.

Sikapmu mula berubah empat tahun, semenjak anak kedua kita dilahirkan dan setelah dirimu menjadi suri rumah sepenuh masa. Walaupun menyedari dirimu berubah namun semuanya ku sembunyikan demi menjaga hati dan perasaanmu. Sehabis daya kucuba elakkan dari membuat kau berkecil hati tetapi semuanya sia-sia belaka. Mengapa tergamak kau nodai cinta kita demi seorang lelaki yang baru tiga bulan kau kenali?

Aku langsung tidak menyangka kau akan mencintai lelaki selain suamimu. Namun setelah melihatkan dirimu yang semakin rancak keluar rumah tak kira siang atau malam, kecurigaan mula menjengah. Alasan yang kau berikan, keluar bersama kawan untuk melakukan kerja-kerja persatuan yang kau sertai. Aku mengangguk lemah biarpun hati tidak mempercayainya.

Dua bulan kemudian, aku menemui satu bunjut hitam dalam laci meja soleknya. Apabila kubuka ikatannya terlihat beberapa helai rambut, sekeping gambar pasportku dan entah apa benda yang tak kutahu namanya. Saat itu kepalaku menerawang memikirkan perkara-perkara buruk tentang Salina.

Kepada Mak Mah kuaju soalan mengenai Salina. Sebagai pembantu rumah, sudah tentulah dia arif benar dengan aktiviti yang dilakukan oleh isterinya memandangkan sepenuh masa dia berada di rumah. Satu demi satu ayat pengakuan keluar dari mulutnya dan yang paling mengejutkan ialah dia pernah ternampak Salina membuat nasi kangkang pada suatu malam.

Aku terduduk mendengar cerita yang disampaikan Mak Mah. Mengapa Salina begitu? Syaitan manakah yang merasuknya hingga dia berubah sedemikian rupa. Patutlah selama ini aku jadi diam dan mengangguk sahaja apabila dia bersuara. Sampai hati Salina memperbodohkan suami sendiri demi mengejar hasrat hatinya.

Meskipun mengetahui perkara sebenar, aku tetap mendiamkan diri. Apa yang ku inginkan adalah pengakuan ikhlas dari Salina mengenai kecurangan serta perbuatan ‘bodoh’ yang dilakukan. Bagaimanapun Salina masih membatukan diri, bersikap seolah-olah tiada apa yang berlaku biarpun menyedari ‘bunjut hitamnya’ telah dibuka orang.

Ucapan yang ditunggu

Dua minggu kemudian, Salina mengadu turun darah sedangkan sudah berbulan-bulan kami tidak pernah bersama. Bila dibawa berjumpa doktor, Salina disahkan mengandung namun kandungannya terpaksa digugurkan kerana berlakunya jangkitan kelamin (siflis). Ya Allah, hanya Engkau yang tahu perasaanku ketika itu. Dengan hati yang hancur, Salina ku bawa pulang ke rumah. Sepanjang tempoh berpantang, aku menjaganya bagai menatang minyak yang penuh biarpun madu yang diberi dibalas racun.

Sungguhpun berat untuk menerima namun aku percaya inilah ketentuan yang diberi oleh-Nya. Naluri lelakiku mula memberontak apabila memikirkan kecurangan serta sikap Salina yang melampau. Sebaik sahaja dia habis dari pantang dan pulih sepenuhnya, aku duduk berbincang dan meluahkan rasa hati padanya. Dengan suara yang tersekat-sekat, lafaz cerai keluar dari mulutku. Namun begitu wajah Salina tetap begitu selamba, tidak menangis atau merayu. Mungkin itulah ucapan yang ditunggu-tunggu.

Keesokan harinya, Salina keluar dari rumah bersama sebuah beg besar meninggalkan aku tanpa sebarang kata-kata akhir atau pun kata maaf. Tinggallah aku bersama dua anakku. Setelah hampir setahun bergelar duda aku mula dapat menyesuaikan diri dengan dunia baru.

Suatu hari sedang aku membelek akhbar, terpampang berita di muka depan Wanita Maut Dalam Kemalangan. Membaca keseluruhan artikel nyata mem buatkan aku terkejut kerana mangsanya ialah Salina, bekas isteriku. Paling menyedihkan apa bila mayatnya ditemui bersama seorang lelaki dan di dalam kereta kelihatan beberapa botol alkohol. Mungkin itulah balasan tuhan pada hamba-hamba-Nya yang ingkar dan sombong di muka bumi.

Sumber: Mingguan Wanita

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI